Silnik wysokoprężny nazywany powszechnie jako diesel został skonstruowany przez niemieckiego konstruktora Rudolfa Aleksandra Diesel. Wynalazca urodził się w Paryżu 18 marca 1858 roku. Od dziecka chciał zostać inżynierem i udało mu się to gdy ukończył studia na politechnice w Monachium z najwyższym wynikiem w historii uczelni. Podczas studiów pracował w fabryce silników Sulzera. W lutym 1892 roku ogłosił swój projekt nowego rodzaju silnika, a rok później opatentował go. Pierwszy udany silnik wysokoprężny udało mu się zbudować w roku 1897 kiedy pracował w zakładach MAN w Augsburgu. W kwietniu 1900 roku w Paryżu przedstawił na wystawie światowej silnik własnego autorstwa napędzany olejem arachidowym uzyskanym z orzeszków ziemnych. Był przekonany, ze jego wynalazek znajdzie zastosowanie w przemyśle i komunikacji. W tamtych czasach Diesel był groźną konkurencja dla silników benzynowych ponieważ mógł pracować na łatwiej dostępnym i tańszym paliwie. Rudolf diesel zmarł 29 września 1913 roku podczas podróży promem SS Dresden przez kanał La Manche. Po śmierci Diesla w 1936 roku wprowadzono do produkcji pierwszy samochód osobowy napędzany silnikiem Diesla. Tym samochodem był Mercedes- Benz 260D. W teraźniejszych czasach silniki Diesla są cały czas ulepszane, dawniej uważano, że są za mało dynamiczne i głośne. Teraz silniki diesla są równoprawnym konkurentem dla silników benzynowych. W dzisiejszych czasach silniki Diesla są lepsze od silników benzynowych głównie pod względem sprawności.